Friday, August 13, 2010

HUJAN

HUJAN.....
Saat ini aku menaip post ini bersama deraian air hujan yang turun membasahi bumi di luar jendelaku. Hmmm...indahnya keadaan hujan yang turun. Sejuk dan kadang, damai, tenang apatah lagi apabila melihat pohon-pohon di pinggir hutan di bangunan kolej ku melambai-lambai seolah-olah turut merasai apa yang aku rasa - jiwang jap..hehe...
Namun, kadang kala hujan menyebabkan aku 'benci' kepadanya. Hujan kadang kala membuatkan aku tak jadi membuat aktiviti yang dirancang dan kadang kala menyebabkan aku demam. Begitulah sifat hujan. Mengembirakan dan menyedihkan.
Orang sering kali berkata bahawa hujan adalah rahmat. Hmmm aku setuju dengan pernyataan ini tapi bukanlah 100%. kita lihat sajalah di negara luar seperti di China atau India, hujan telah memusnahkan tempat tinggal dan kehidupan manusia yang tinggal di kawasan tersebut. Adakah ini yang dikatakan 'RAHMAT'??? Ya, mungkin kita boleh berfikir secara positif -----> hujan yang menyebabkan bencana tersebut akan membuatkan manusia sedar akan kesusahan dan kemusnahan tapi bagi aku hujan juga boleh dikatakan sebagai HUJAN AZAB. Kita juga perlu sedar, kehidupan di dunia ini juga terbahagi kepada dua: POSITIF dan NEGATIF. Oleh itu, setiap yang baik pasti ada yang buruk dan setiap yang kuat pasti ada yang lemah.
Namun, saat ini aku menghargai titik-titik hujan yang turun dengan hati yang tenang kerana aku yakin hujan yang turun kali ini bukan hujan AZAB tapi adalah HUJAN RAHMAT RAMADHAN....

1 comment:

  1. wahhh puitis sungguh...hujan mmg dtgkn rahmat n xde term azab sebenarnya...yg membwa bencana itulah rahmat drpd Allah utk suruh manusia bertaubat sblm terlmbt

    ReplyDelete