Tuesday, March 29, 2011

RM100 UNTUK SEBULAN : MAMPUKAH AKU??

Hmm...orang kata dah last2 sem ni la perkataan-perkataan seperti POKAI, KERING, KEMARAU dan macam2 lagi istilah yang sewaktu dengannya akan muncul. Kali entri aku bukan nak meminta simpati atau kasihan apatah lagi untuk meminta sedekah tapi saje2 nak meluahkan  kerunsingan di hati. Mungkin blog tempat paling sesuai sebab aku memang tak suka menzahirkan kesusahan aku kat orang. Memang sifat aku yang tak suke orang  melihat aku dalam kesusahan dsbgnya.  Di akhir2 sem ni, masalah2 macam ni memang selalu muncul. Yela masa mula2 sem tu nak kata aku tak ingat dunia, tak juga. Aku bukan pun enjoy sangat pun. Kalau kuar tengok wayang or shoping bukan aku keluar duit banyak sangat pun. Nak kata aku beli baju dan seluar semua tu xdla plak sem ni. Betulla orang cakap, duk kat KL ni memang susah. Makanan mahal, minyak motor lagi dan macam2 lagi yang memerlukan sumber kewangan yang tinggi. Macam orang lain tak pela lagi. Kalau dah habis, boleh minta mak atau bapak. Tak pun abang atau kakak. Aku pulak jenis tak suka nak meminta daripada mak bapak aku sebab aku tau diorang sendiri pun susah jugak. Jadi aku terpaksa mendiamkan diri. Kalau diorang tanya ada lagi tak duit, nak tak nak terpaksa aku cakap ada walapun...................... Benarlah apa yang kawan aku cakap, inilah susah jadi anak sulung ni. Banyak yang kena berkorban (Siti Nur Syahmira, 2011).

Sekarang ni, lagi tak de duit lagi itula segala2nya nak menggunakan duit. Duit untuk jamuan, duit untuk konvo dan macam2 lagi yang memerlukan duit. Makanan apatah lagi. Dengan hanya tinggal RM100 lebih sikit dalam akaun aku tiba2 aku rasa macam sesak nafas pulak. Bak kata Yuna " seperti bernafas dalam air". Huhu.. Kalau awal2 sem, maggie tu memang tak pandang langsung tapi sekarang maggie tu dah jadi kawan karib pulak. Tiap2 hari maggie, maggie, maggie.  Tapi aku tetap syukur sebab sekurang2 aku dapat makan. Mungkin ini satu ujian juga. Kadang2 ada masa kita senang kita hepi dan ada masa kita susah kita sedih. Orang kat Afrika tu makan satu biskut pun kongsi satu keluarga. Apa yg nak dikeluhkan. Hehe..  Semoga aku dapat bertahan! Aminnn....


EA: Alhamdulilah. Hari ni mak+bapak kepada seorang kawan baik aku belanja makan. Hanya Tuhan saja yang dapat membalas jasa kalian. Syukur....

No comments:

Post a Comment